Ministerul Afacerilor Interne a pus în circulaţie, în această săptămână, noua generaţie de paşapoarte simple electronice şi simple temporare, despre care spune că au elemente de siguranţă care le vor face aproape imposibil de falsificat şi un design modern, cu detalii inspirate din istoria şi geografia ţării noastre. 

Directorul general al Direcţiei Generale de Paşapoarte, chestor de poliţie Mirel Toancă, a susţinut, sâmbătă, o declaraţie de presă, precizând că noile paşapoarte au elemente de siguranţă care le vor face aproape imposibil de falsificat şi un design modern, cu detalii inspirate din istoria şi geografia ţării noastre.

Fiecare pagină a noilor paşapoarte conţine un desen stilizat al unui monument istoric sau al unui obiectiv turistic cunoscut din România, precum: Delta Dunării, Lacul Roşu, Sfinxul, Arcul de Triumf, Cetatea Sucevei, Mănăstirea Bârsana etc.

„Cu această nouă generaţie de paşapoarte facem un pas în viitor prin complexitatea elementelor de protecţie împotriva fraudării documentelor.

Elementele de securitate implementate au la bază noile tehnologii în materie: desene stilizate, microtext, diferite tehnici de imprimare şi elemente optic variabile, precum şi unele realizate prin nanotehnologie.

O parte a elementelor menţionate pot fi vizibile cu ochiul liber, în diferite spectre de lumină, inclusiv în infraroşu, dar sunt şi elemente care pot fi sesizate doar cu ajutorul unor dispozitive speciale”, a precizat Toancă.

De asemenea, sunt utilizate cerneluri speciale, hârtie de securitate cu filigran şi fir metalic, fir de coasere în trei culori (roşu, galben şi albastru), una dintre culori fiind fluorescentă. În masa hârtiei este inserat un fir metalic fluorescent, care, în lumină UV, reacţionează în trei culori (roşu, galben – verzui şi albastru).

„Datorită acestor noi elemente – de siguranţă şi de design – documentele de călătorie româneşti vor fi printre cele mai sigure paşapoarte de la nivel internaţional, fiind extrem de greu de contrafăcut.

Noile modificări nu vor influenţa costul paşaportului plătit de cetăţean.

Totodată, precizez că, documentele de călătorie din generaţiile anterioare sunt şi rămân valabile până la data menţionată în acestea”, a precizat şeful Direcţiei Generale de Paşapoarte.

Paşaportul simplu electronic are un termen de valabilitate de 10 ani pentru persoanele de peste 18 ani.

În ceea ce priveşte paşaportul simplu temporar care este valabil 12 luni, acesta se eliberează într-un termen ce nu poate depăşi 3 zile lucrătoare, doar în situaţii obiective, în care, din motive de sănătate, familiale sau profesionale, este necesară şi urgentă prezenţa persoanei pe teritoriul altui stat şi nu există timpul necesar pentru emiterea paşaportului simplu electronic.

În lipsa documentelor care justifică necesitatea şi urgenţa deplasării în străinătate, paşaportul simplu temporar se eliberează într-un termen ce nu poate depăşi 10 zile lucrătoare.

Printre documentele care atestă motive de sănătate sunt acceptate, de exemplu, cele emise de autorităţile medicale, care consemnează necesitatea procurării unei medicaţii din străinătate sau necesitatea efectuării unui tratament, a unor investigaţii sau proceduri medicale în străinătate de către solicitantul paşaportului.

Pentru motive familiale, solicitanţii pot să prezinte, de exemplu, documente din care rezultă că o persoană din familie, se află într-una din următoarele situaţii: necesitatea de a urma un tratament sau de a efectua investigaţii sau proceduri medicale în străinătate, stare de arest, proces judecătoresc, accident, deces etc.

În ceea ce priveşte motivele profesionale pot fi prezentate, de exemplu, documente emise de entităţi din ţară sau străinătate, din care rezultă necesitatea şi urgenţa deplasării solicitantului în afara ţării, în contextul exercitării atribuţiilor sale profesionale, participării la cursuri, conferinţe sau seminarii.

Potrivit MAI, modificarea condiţiilor de eliberare a paşaportului simplu temporar a încurajat cetăţenii să opteze pentru paşaportul simplu electronic, fiind constatată reducerea cu aproape 42% a cererilor de documente de călătorie temporare în ultimele şase luni şi creşterea cu aproape 37,05 % a solicitărilor pentru paşapoarte electronice, faţă de perioada similară a anului 2017.

Totodată, a fost dezvoltată o aplicaţie on-line, denumită „status paşaport”, pentru ca cetăţenii să poată urmări procesul de soluţionare a cererii de eliberare a paşaportului simplu electronic şi să poată veni să-l ridice de la ghişeu mai repede decât data comunicată la depunerea cererii în situaţia în care, în urma consultării aplicaţiei, rezultă că paşaportul simplu electronic se află în ghişeu.

Link-ul către aplicaţie este disponibil pe platforma www.epasapoarte.ro, pe site-ul oficial al instituţiei, www.pasapoarte.mai.gov.ro şi pe site-urile Instituţiilor Prefectului, în pagina dedicată serviciilor de paşapoarte.

De asemenea, a fost dezvoltată platforma de programare online www.epasapoarte.ro care este disponibilă pentru toate serviciile de paşapoarte din ţară.

Lasă un răspuns