Lungmetraje de Jacques Audiard, Gaspar Noé, Paul Verhoeven şi Panah Panahi, într-o selecţie specială la Les Films de Cannes à Bucarest
„Les Olympiades, Paris 13e”

Lungmetraje semnate de unii dintre cei mai importanţi cineaşti care au fost prezenţi anul acesta pe Croazetă vor rula la Les Films de Cannes à Bucarest, între 22 şi 31 octombrie. Biletele pentru proiecţii au fost puse în vânzare, iar locurile sunt limitate având în vedere restricţiile în vigoare.

Jacques Audiard va fi prezent în festival cu „Les Olympiades, Paris 13e”.
După ce s-a înscris la Sorbona ca să devină profesor de literatură şi filosofie, a renunţat la studii şi s-a alăturat unei echipe de filmare ca editor asistent. Apoi a ajuns un scenarist faimos pentru abilitatea sa de-a crea lumi distincte, viscerale şi, uneori, sumbre, cu personaje ce revigorează poveşti comune. Debutul său în regie, „Regarde les hommes tomber” (1994) îl arată capabil de-a fi o forţă creativă în cinematograful francez. Filmul „Un héros très discret” (1996) a câştigat premiul pentru cel mai bun scenariu la Cannes. „De battre mon coeur s’est arrêté” (2005) a fost recompensat cu un premiu BAFTA pentru cel mai bun film străin, iar „Un prophet” (2009), cu marele premiu al juriului la Cannes. Drama „Dheepan” (2015) a izbutit să revendice principalul trofeu – Palme d’Or – la acelaşi festival.

„Les Olympiades” a primit la Cannes 2021 premiul pentru cea mai bună coloană sonoră. În film, Émilie o întâlneşte pe Camille care e atrasă de Nora, care îşi încrucişează drumul cu Amber. Trei fete şi un băiat – sunt prieteni, uneori iubiţi, de cele mai multe ori şi una şi alta.

Deşi a regizat puţine titluri, cineastul francez de origine argentiniană Gaspar Noé s-a impus cu unele dintre cele mai sumbre, polarizante şi mai tulburătoare filme europene. Încă de la debutul din 1988, „Seul contre tous”, a stârnit controverse. Fie că e vorba despre explorarea violenţei sexuale din „Irréversible”, de experienţa halucinogenă din „Enter the Void”, de  scenele improvizate de sex explicit din „Love”, Noé nu s-a ferit de subiecte pe care alţi regizori le-ar evita. A rămas provocator şi în „Climax”, considerat cel mai accesibil film al său.

„Vortex”, peliculă prezentată într-o proiecţie specială sub eticheta Cannes Première, înfăţişează ultimele zile ale unui cuplu de iubiţi senili.

Realizat de un alt maestru al provocării, Paul Verhoeven, „Benedetta” este inclus de asemenea în selecţia specială LFdC. O călugăriţă din secolul XVII se lasă pradă unei iubiri interzise, în timp ce viziunile sale religioase şocante ameninţă să zdruncine biserica din temelii.

Sean Penn va fi prezent cu „Flag Day”, inclus în competiţie la Cannes, după ce, în 1991, a participat cu „The Pledge” în calitate de regizor. În „Flag Day”, inspirat de o poveste reală, Dylan Penn, fiica sa din realitate, e partenera lui într-un portret de familie intim despre o tânără care se luptă să învingă fantomele trecutului în timp ce încearcă să reconcilieze legătura indestructibilă dintre o fiică şi un tată.

Arnaud Desplechin, unul din răsfăţaţii Cannes-ului a figurat în competiţia oficială încă de la primul său lungmetraj, „La Sentinelle”. A revenit cu „Comment je me suis disputé… (ma vie sexuelle)” ca să lanseze o nouă generaţie de actori francezi. În 2016, Desplechin a primit premiul Cesar pentru „Trois souvenirs de ma jeunesse”, care avusese premiera la Cannes. În total, Desplechin a fost prezent cu cinci filme în competiţia oficială, cu unul în Un Certain Regard şi două în afara competiţiei.

Acţiunea din „Tromperie” are loc în 1987, la Londra. Philip e un faimos scriitor american ce trăieşte în exil. Amanta îl vizitează regulat la biroul care a devenit un refugiu pentru cei doi. Acolo fac dragoste, se ceartă, se împacă şi vorbesc ore întregi – despre femeile care i-au marcat viaţa lui, despre sex, antisemitism, literatură şi integritate personală.

Nanni Moretti şi-a construit reputaţia unui Woody Allen italian, graţie unor eforturi regizorale introspective, de un umor ireverent, în care s-a distribuit în rolul principal. Vizionar excentric, a făcut o impresie puternică încă de la debutul „Io sono un autarchico” (1976) şi a continuat să entuziasmeze cu amestecul distinctiv de satiră, suprarealism şi teme autobiografice în succese internaţionale precum „La messa e finita” (1984), „Caro diario” (1993) şi „Aprile” (1998), care au dezvăluit faţete din ce în ce mai profunde ale personajului său. Moretti a atins cel mai mare succes comercial şi de critică cu „La stanza del figlio” (2001), laureat cu Palme d’Or.

În 2021, Moretti a revenit la Cannes cu „Tre piani”, povestea e trei familii care trăiesc în trei apartamente din acelaşi complex luxos de locuinţe.

Cu intrigantul şi curajosul „Cow”, Andrea Arnold a revenit la Cannes ca să arate câţiva ani din existenţa unei vaci de lapte engleze. „Cow nu interoghează motivele din spatele procesului – a fost de ajuns Fast Food Nation şi alte documentare de acest tip – dar face o treabă grozavă în a stârni, de la o scenă la alta, empatie pentru  bovină şi foloseşte această putere pentru a genera un farmec hipnotic plin de semnificaţii”, a titrat Indiewire.

Aleksey German Jr. a devenit un nume important al noii cinematografii ruse, cu prezenţe în festivalurile de la Veneţia şi Berlin. „House Arrest” a fost prezentat anul acesta în competiţia Un Certain Regard la Cannes. Pelicula vorbeşte de un profesor universitar care, după ce critică administraţia oraşului său, e plasat sub arest la domiciliu. Urmează o luptă inegală, de tipul David contra Goliath.

Între revelaţiile de pe Croazetă de anul acesta se numără Kira Kovalenko, câştigătoare a secţiunii Un Certain Regard cu pelicula „Unclenching the Fists”. Într-un mic oraş minier din Osetia de Nord, tânăra Ada încearcă să fugă de atmosfera sufocantă dintr-o familie pe care o iubeşte la fel de mult pe cât o detestă.

Valdimar Jóhannsson, cineast care va fi prezent la Bucureşti la proiecţia filmului său „Lamb”, prezintă în lungmetrajul său un cuplu fără copii din Islanda rurală care face o descoperire alarmantă în ţarcul cu oi. Trebuie să se confrunte cu consecinţele sfidării legilor naturii, în această fabulă întunecată ce marchează un debut plin de imaginaţie şi extrem de promiţător.

„Hit The Road”, pelicula tânărului Panah Panahi, fiul renumitului regizor iranian Jafar Panahi, are în centru o excursie de familie haotică şi tandră, de-a lungul unui peisaj aspru spre nicăieri.

Biletele pentru proiecţiile din Les Films de Cannes à Bucarest sunt disponibile pe Evenbook.ro, iar mai multe detalii despre eveniment pot fi consultate pe filmedefestival.ro.

Lasă un răspuns

RSS
Follow by Email