Peste 72.500 de persoane au semnat o petiţie care acuză Disney de colonialism şi jaf după ce compania a înregistrat ca marcă expresia „hakuna matata”.
Expresia din limba swahili – vorbită în estul Africii (Kenya, Tanzania, Uganda şi Congo) – se traduce ca „nicio problemă”.
Petiţia, prin care companiei Disney îi este cerut să renunţe la marca inregistrată, vine înainte cu câteva luni de lansarea lungmetrajului live-action „The Lion King”, pentru care şi-au împrumutat vocile, între alţii, Beyoncé, Donald Glover şi Chiwetel Ejiofor.
Expresia a fost popularizată în 1982 de trupa kenyană Them Mushrooms, care a cuprins-o în single-ul premiat cu platină „Jambo Bwana”.
În filmul „The Lion King” din 1994 a fost folosită şi este titlul uneia dintre cele mai cunoscute piese de pe coloana sonoră a lungmetrajului animat. Cântecul „Hakuna Matata” a fost compus de Elton John şi Tim Rice.
Disney a aplicat prima dată pentru a înregistra ca marcă „Hakuna Matata” în 1994, însă a primit permisiunea de a proteja expresia în 2003.
Activistul Shelton Mpala a creat o petiţie prin Change.org împotriva The Walt Disney Company.
El cere oamenilor să semneze petiţia „Spune NU Disney sau oricărei corporaţii ori individ care caută să înregistreze ca marcă limbaje, termeni sau expresii pe care nu le-au inventat”.
Până în prezent, petiţia a fost semnată de peste 72.500 de persoane.
Kimani Njogu, profesor în Kenya, fondator al Twaweza Communications, thinktank specializat în politici publice, media şi cultură, este de părere că înregistrarea de către Disney a mărcii „Hakuna Matata” nu este etică.
„Aceste mari companii din nord profită de expresiile culturale şi stilul de viaţă şi bunurile culturale ce vin din Africa. Ei ştiu bine că această expresie este proprietatea oamenilor, creată de ei, popularizată de ei”, citează The Guardian.
„«Hakuna matata» este mai mult decât o expresie”, a adăugat Njogu. „(Them Mushrooms) a făcut hakuna matata un stil de viaţă – vorbeşte despre distracţie şi fericire”.
În opinia lui, petiţia nu este o provocare pentru Disney, ci pentru „jurisdicţiile din nord”.
Disney a mai încercat să înregistreze ca marcă „Dia de los Muertos”, sărbătoare mexicană, însă a renunţat după mai multe proteste. Studiourile au intenţionat să facă acest lucru pentru a vinde obiecte promoţionale pentru filmul „Coco”.
Legat de petiţie, compania nu a comentat.
„The Lion King” este unul dintre remake-urile Disney care urmează să fie lansate pe Disney+. Între ele, „Lady and the Tramp” şi „Dumbo” al lui Tim Burton.
Originalul „Regele Leu/ The Lion King” a generat încasări de 968 de milioane de dolari, iar coloana sonoră compusă de Elton John şi Tim Rice a fost premiată cu Oscar. Un alt trofeu al Academiei Americane de Film a revenit piesei „Can You Feel the Love Tonight”, desemnată „cel mai bun cântec original”.
Filmul lui Jon Favreau, care a semnat şi lungmetrajul live-action „The Jungle Book”, va fi lansat pe 19 iulie 2019.