Peste 15.000 de români ar urma să plece în Austria cu trenuri speciale, pentru a avea grijă de bătrâni, lucru recunoscut într-un final de Lucian Bode, care iniţial afirmase că nu a aflat despre o astfel de solicitare. Oficialul spune că trebuie stabilite reguli clare.
Ministrul austriac pentru Afaceri Europene declara recent că există deja un acord între România şi Austria în acest sens. Ministrul român al Transporturilor anunţă că va discuta luni cu oficialul austriac.
„Trebuie stabilite reguli clare. Vorbim de un tren special, pentru care nu se pune problema să se emită bilete”.
„Mâine dimineaţă (luni – n. red.) voi avea o convorbire telefonică cu domnia sa (n.red. ministrul austriac) şi cred că toate clarificările le vom avea mâine. Este foarte important să ştim despre câţi sezonieri este vorba, de unde pleacă ei, cum ajung în Timişoara. Înţeleg că au nevoie de 33.000 de persoane, din care jumătate români. Trebuie stabilite reguli clare. Vorbim de un tren special, pentru care nu se pune problema să se emită bilete. Trebuie să vedem cine va realiza acest transport. Operatorul român sau cel Austriac.”, a anunţat Lucian Bode, ministrul Transporturilor, la Digi24.
Ministrul austriac pentru afaceri europene a declarat recent că exista deja între România şi Austria un acord în ceea ce priveşte transportul muncitorilor români către Austria şi că primul tren ar urma să plece din Timişoara pe data de 2 mai.
Ministrul Bode a declarat că solicitarea guvernului austriac care a ajuns abia vineri la Ministerul Transporturilor a venit din partea Ambasadei Austriei la Bucureşti şi că luni va avea discuţii cu oficialii austrieci pentru a stabili toate detaliile legate de un astfel de transport.
„Această solicitare a venit vineri, pe data de 24 aprilie, transmisă de la Ambasada Austriei la Bucureşti către ministerul nostru, către MAI, după ce eu am declarat public în cadrul vizitei pe care am efectuat-o la Timişoara, că o astfel de solicitare nu există concret la ministerul nostru. Această solicitare a venit între timp, iar acum clarificăm aceste condiţii”, a spus Bode.
Peste 33.000 de austrieci au nevoie de îngrijire în această perioadă. Jumătate din îngrijitori provin din România. Din cauza restricţiilor provocate de pandemia cu noul coronavirus, însă, aceştia nu au mai putut să schimbe turele colegilor din Austria, astfel că mulţi dintre aceştia lucrează de mai bine de o lună fără pauză, notează Mediafax.
Problema românilor care vor să plece la muncă în alte state nu este nouă. Zeci de români au plecat la cules de sparanghel în Germania, la începutul acestei luni. Acum, românii sunt revoltaţi şi vor să vină acasă. Aceştia acuză că refuză să muncească pentru că au primit un salariu mai mic decât cel convenit, dar şi că actele lor au fost reţinute de proprietari şi pot fi primite înapoi doar în schimbul a 300 de euro.
Anterior, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, susţinea că nu a fost informat cu privire la o cerere a ofocialilor din Sustria privind necesarul de îngrijitori români.
Austria susţine că a negociat cu România şi Ungaria
Începând cu luna mai, în jur de 1.000 de supraveghetori români pot intra în Austria fără escală în Ungaria în fiecare săptămână, anunţa săptămâna trecută Ministerul Transporturilor din Austria (OBB).
De la începutul lunii mai, îngrijitorii români permanenţi pot călători pe coridorul verde unic deschis prin Ungaria până Austria sau înapoi acasă. Europarlamentarul austriac Karoline Edtstadler (ÖVP) a anunţat, joi, această soluţie, care a fost negociată împreună cu Ungaria şi România. Restricţiile de ieşire pentru îngrijitorii din România au fost, de asemenea, relaxate.
Potrivit acesteia, peste 33.000 de cetăţeni austrieci au nevoie de îngrijire 24 de ore. Jumătate dintre îngrijitori provin din România. Din cauza restricţiilor de călătorie, aceştia nu au mai putut să schimbe turele colegilor din Austria, astfel că mulţi dintre aceştia lucrează de mai bine de o lună fără pauză.
Până acum, intrarea în Austria din România era posibilă doar cu avionul, datorită reglementărilor stricte de frontieră din Ungaria. În plus, forţa de muncă medicală şi socială a fost supusă restricţiilor de ieşire din România, care acum au fost relaxate, a spus ministerul.
Patru în compartimentul de şase persoane ÖBB va oferi – în numele Camerei de Comerţ – trenuri speciale către şi dinspre România începând cu 2 mai. Cel mult patru pasageri vor putea călători în compartimentele cu câte şase locuri, pentru asigurarea păstrării distanţei de siguranţă necesară, iar călătorii trebuie să poarte mască de portecţie, potrivit europalamentarului Edtstadler.
Trenurile de noapte ar putea fi închiriate de statele federale, camerele sau agenţiile de plasament pentru îngrijitori.Nu vor putea fi vândute bilete unice. Deocamdată, obligaţia imigranţilor din România de a intra în carantină timp de 14 zile la sosirea în Austria sau de a fi testaţi pentru Coronavirus continuă să se aplice.
În cazul în care există o cerere suficientă, opţiunea trenului de noapte este de asemenea concepută ca un model pe termen lung pentru traficul de navete din ţările vecine, a declarat Magnus Brunner, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Ministrul infrastructurii, Leonore Gewessler, a subliniat că soluţia feroviară permite respectarea recomandărilor privind sănătatea şi este, în plus, „ecologică”.
Andreas Herz, preşedintele asociaţiei profesionale pentru îngrijirea personală din WKO, a fost, de asemenea, mulţumit de soluţie: sistemul de îngrijire 24 de ore a fost „considerabil uşurat”, titrează APA.
În ultimele săptămâni, mii de români s-au întors la muncă în străinătate în urma apelurilor formulate de autorităţile din Marea Britanie, Germania şi Italia.