Un studiu publicat recent de cercetătorii de la Universitatea Tel Aviv arată că părinţii distraşi de smartphone ar putea cauza daune de dezvoltare pe termen lung copiilor lor, deoarece nu interacţionează suficient cu ei.
Cercetarea a constatat că interacţiunea dintre mame şi copiii mici este redusă cu un factor de nivel patru atunci când mama îşi foloseşte smartphone-ul, a spus universitatea într-o declaraţie, notează Times of Israel. 33 de mame israeliene şi copiii lor cu vârsta cuprinsă între 24 şi 36 de luni, 16 băieţi şi 17 fete, din familii cu statut socioeconomic mediu şi înalt au participat la studiu.
„Consecinţele interacţiunii inadecvate mamă-copil pot fi de mare anvergură”, a avertizat Katy Borodkin de la Departamentul de Tulburări de Comunicare de la Şcoala de profesii medicale Stanley Steyer, Facultatea de Medicină Sackler, care a condus studiul. Există o „probabilitate mare” ca rezultatele cercetării să se aplice şi pentru taţi, a spus Borodkin, deoarece bărbaţii şi femeile au modele similare de utilizare a smartphone-urilor.
Borodkin a remarcat că în prezent nu există nicio cercetare care să sugereze că utilizarea de către părinţi a smartphone-urilor să afecteze de fapt dezvoltarea copilului, „deoarece acesta este un fenomen relativ nou”, dar constatările indică un „impact negativ asupra fundaţiei dezvoltării copilului”.
Mamelor li s-a cerut să navigheze pe o pagină de Facebook desemnată şi să aprecieze videoclipuri şi articole pe care le-au găsit interesante în timp ce copiii lor se joacă. În alte sesiuni, li s-a spus să citească o revistă tipărită în timp ce marcau articole de interes în timp ce se jucau cu copiii lor mici şi, în final, să se joace cu copilul lor când smartphone-ul şi revista nu erau în cameră. Borodkin a spus că experimentul a fost conceput pentru a simula situaţii din viaţa reală când o mamă îşi împarte atenţia între copil şi smartphone. Subiecţii s-au comportat natural, „împarţindu-şi atenţia între copiii mici, smartphone şi reviste”.
Sesiunile au fost înregistrate video şi apoi examinate cu atenţie, cadru cu cadru, pentru a cuantifica interacţiunile mamă-copil. Cercetătorii de la Tel Aviv au stabilit trei elemente în interacţiunile mamă-copil şi au studiat modul în care participanţii la experimente au punctat în fiecare dintre ele.
Aportul lingvistic matern, conţinutul lingvistic pe care o mamă îl transmite copilului ei, s-a dovedit în cercetările anterioare a fi un factor important al dezvoltării limbajului, contribuţia redusă ducând la un vocabular redus la un copil, care se poate extinde până la vârsta adultă, se arată în comunicat.
O altă componentă, turnurile conversaţionale, sunt un indicator despre cât de interactiv este discursul dintre mamă şi copil. În timpul unei astfel de interacţiuni receptive, copilul învaţă că are ceva de contribuit la interacţiune, precum şi înţelegerea normelor şi interacţiunilor sociale. Ca atare, este un predictor al limbajului şi al dezvoltării sociale
În cele din urmă, cercetătorii s-au uitat la receptivitatea maternă, măsurând imediat răspunsurile şi modul în care acestea se raportează la conţinutul cererilor copilului, comparând afirmaţii simple cu răspunsuri mai detaliate care au arătat că mama se gândeşte la ceea ce spusese copilul. O astfel de receptivitate formează baza „pentru aproape fiecare aspect al dezvoltării copilului: lingvistic, social, emoţional şi cognitiv”.
Rezultatele au arătat că toate cele trei elemente au fost reduse cu un factor de doi până la patru în raport cu jocul liber neîntrerupt, atunci când revistele şi smartphone-ul erau în afara camerei.
„Cu alte cuvinte, mamele au vorbit de până la patru ori mai puţin cu copiii lor în timp ce erau pe smartphone”, a spus Borodkin. „ Au schimbat mai puţine replici cu copilul mic, au oferit răspunsuri cu întârziere şi au ignorat mai des ofertele explicite ale copiilor.”
„Chiar şi atunci când au putut să răspundă în timp ce navighează pe Facebook, calitatea răspunsului a fost redusă – mamele şi-au păstrat capacitatea de răspuns la minimum pentru a evita o întrerupere completă a comunicării cu copilul mic”, a adăugat ea.
„Nu am constatat că un obiect a distras atenţia mai mult decât celălat”, a spus ea. „Cu toate acestea, este clar că folosim smartphone-urile mult mai mult decât orice alt obiect, aşa că reprezintă o ameninţare semnificativă pentru dezvoltare.”
Cercetarea a fost publicată în numărul din noiembrie/decembrie al Jurnalului Dezvoltării Copilului.
sursa: aici!