Președintele Klaus Iohannis, a vorbit, în cadrul unei conferințe de presă care a avut loc marți seară despre ce va urma în momentul în care se termină starea de urgență. ”Decizia dacă vom prelungi starea de urgență sau dacă vom găsi o formă alternativă, starea de alertă, o vom lua probabil în cursul săptămânii viitoare, când vom avea noi date despre epidemie”, a declarat președintele. Klaus Iohannis a mai precizat că, în acest moment, se lucrează la legislația aferentă variantei în care starea de urgență nu va fi prelungită.
”Relaxarea se face în pași și nu dintr-o dată. Fiecare măsură trebuie analizată în funcție de rezultate. Dacă vom avea un număr foarte mare de infecții, atunci va trebui revaluată măsura care a dus la acele creșteri. În practică, de asta relaxăm în pași, ca atunci când măsura se dovedește a fi fost proastă, să o putem lua înapoi”, a mai spus Klaus Iohannis.
Guvernul va institui stare de alertă, o reglementare necesară pentru ca autorităţile să poată menţine unele interdicţii sau reguli de conduită socială, precum distanţarea socială, sau obligativitatea purtării măştii de protecţie.
„Nu vom prelungi restricțiile de deplasări individuale. Vom putea să ne deplasăm în spații publice fără să declarăm unde și de ce mergem”, spunea Klaus Iohannis, săptămâna trecută. Vor fi păstrate, însă, unele interdicții, precum adunările publice sau deschiderea mall-urilor. Ce este starea de alertă – ce prevede legislaţia
Pe timpul stării de alertă se pot dispune, cu respectarea prevederilor art. 53 din Constituția României, măsuri pentru restrângerea unor drepturi sau libertăți fundamentale referitoare, după caz, la libera circulație, inviolabilitatea domiciliului, interzicerea muncii forțate, dreptul de proprietate privată ori la protecția socială a muncii, aflate în strânsă relație de cauzalitate cu situația produsă și cu modalitățile specifice de gestionare a acesteia.
Starea de alertă se declară în baza Ordonanţei de Urgenţă nr. 21/2004 şi se referă la punerea de îndată în aplicare a planurilor de acţiuni şi măsuri de prevenire, avertizare a populaţiei, limitare şi înlăturare a consecinţelor situaţiei de urgentă.
Declararea stării de alertă se face pe baza unui ordin sau a unei hotărâri care trebuie să cuprindă: bază legală, perioada şi aria de aplicare, măsurile dispuse, precum şi obligaţiile cetăţenilor şi ale operatorilor economici aferente situaţiei invocate.
Ce spune Constituţia ARTICOLUL 53 din Constituţie prevede că: (1) Exercițiul unor drepturi sau al unor libertăți poate fi restrâns numai prin lege și numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securității naționale, a ordinii, a sănătății ori a moralei publice, a drepturilor și a libertăților cetățenilor; desfășurarea instrucției penale; prevenirea consecințelor unei calamități naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
Restrângerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate democratică. Măsura trebuie să fie proporțională cu situația care a determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu și fără a aduce atingere existenței dreptului sau a libertății.
Declararea stării de alertă în cazul situațiilor de urgență la nivel național sau pe teritoriul mai multor județe se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar la nivel județean sau al municipiului București, în Monitorul Oficial al autorității administrativ-teritoriale respective.