Piaţa de artă la nivel mondial evoluează bine, cu o creştere pe care a înregistrat-o încă de anul trecut.
Potrivit raportului Artprice, liderul mondial de informaţii despre piaţa de artă, vânzările de produse „Fine Art” au atins 8,45 de miliarde de dolari în primul semetru al anului 2018, adică o creştere de 18% în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului 2017.
Statele Unite rămân pe primul loc în topul vânzărilor la casele de licitaţie, în faţa Chinei, Regatului Unit şi a Franţei, care a realizat un bilanţ 2018 relativ stabil, plasând casa Sotheby’s în fruntea clasamentului, înaintea caselor Christie’s şi Artcurial, pe locul trei.
Aproape o operă din cinci vândute la casele de licitaţii din lume este adjudecată într-o sală americană, precizează raportul Artprice.
New York-ul concentrează cea mai importantă piaţă de artă de pe planetă.
Modigliani, Picasso, Hockney au stabilit recorduri de peste 100 de milioane de dolari în cursul sesiunilor de vânzări, în primăvară şi în toamnă, totalizând un miliard de dolari, la toate casele (Sotheby’s, Christie’s şi Phillips).
La Paris, cea mai importantă vânzare în licitaţie a fost de 16,1 milioane de euro pentru un vas chinezesc adus în mod miraculos la Sotheby’s într-o cutie de pantofi.
De remarcat că Hong Kong a avut anul acesta performanţe în special graţie lui Zao Wouki iar Geneva – mulţumită bijuteriilor, în special cele ale Mariei-Antoaneta.
Despre piaţa de artă de la Londra s-a vorbit mult, în special datorită loviturilor mediatice.
Pe 5 octombrie, la Sotheby’s, o operă a lui Banksy, „Girl with balloon”, adjudecată la 1,2 milioane de euro, s-a autodistrus parţial imadiat după lovitura de ciocan.
Relatată intens pe reţelele de socializare, această autodistrugere, orchestrată de echipa lui Banksy, a arătat derapajele pieţei de artă şi absurditatea acestei spirale a licitaţiilor.
Cele mai scumpe 10 opere de artă, adjudecate la licitaţii, în 2018
Amedeo Modigliani, „Nu couché (sur le côté gauche)”, 1917
Niciodată Sotheby’s nu a vândut un tablou la acest preţ.
Pe 14 mai, la New York, nudul lui Modigliani, care a beneficiat de o garanţie, a fost adjudecat la 157,2 milioane de dolari. Însă nu a bătut recordul pentru o operă „a celui mai parizian dintre pictorii italieni” stabilită în noiembrie 2015 de un alt „Nud couché”, vândut la 170,4 milioane de dolari, la Christie’s.
Pablo Picasso, „Fillette à la corbeille fleurie”, 1905
Adjudecat la 115 milioane de dolari, acest tabou din perioada albastră a fost vedeta colecţiei lui David şi Peggy Rockefeller, care a totalizat 646 de milioane de dolari, în mai, la Christie’s New York.
Înainte de a fi cumpărat de cuplu, tabloul s-a aflat în proprietatea colecţionarei americane Gertrude Stein şi a fratelui ei, Leo, care i-au frecventat pe Paul Cézanne şi Henri Matisse. Ei l-au cumpărat în 1905 la un preţ modic.
David Hockney, „Portrait of an artist”, 1972
Lucrarea-cult a lui David Hockney a fost vândută contra sumei de 90,3 milioane de dolari, în mai, la Christie’s New York. Ea a bătut recordul pentru o operă a unui artist în viaţă, detronând „Balloon Dog (Orange)”, de Jeff Koons, vândut cu 58,4 milioane de dolari, în 2013, tot la casa Christie’s din New York.
Această pânză din 1972 îl reprezintă pe Peter Schlesinger, fostul amant al pictorului.
Kasimir Malevitch, „Composition suprématiste”, 1916
Pânza a fost adjudecată în mai, la Christie’s. Ea a fost cumpărată de galeria Lévy Gorvy în contul unui client. Adjudecarea sa la 85,8 milioane de dolari a marcat un nou record pentru artistul rus.
Claude Monet, „Nymphéas en fleurs”, circa 1916
La 84,6 milioane de dolari, un record, această pânză a fost un alt lot foarte râvnit din colecţia Rockefeller.
Tabloul pictat la Giverny, între 1914 şi 1917, a eclipsat ultimul record de 81,4 milioane de dolari pentru „La Meule”, în noiembrie 2016, la New York. Monet are cea mai sigură valoare pe piaţa de artă impresionistă.
Henri Matisse, „Odalisque couchée aux magnolias”, 1923
Adjudecat la 80,7 milioane de dolari, pânza care a făcut parte din colecţia Rockefeller, a depăşit suma de 46,4 milioane de dolari atinsă de „Les coucous tapis bleu et rose” în timpul unei vânzări a colecţiei Bergé, Yves Saint Laurent, organizată la Christie’s în 2009.
Această licitaţie, care a strâns 373,5 milioane de euro, a fost calificată drept „vânzarea secolului”. Ea a fost detronată de cea a colecţiei Rockefeller.
Constantin Brâncuşi, „La Jeune Fille Sophistiquée (Portrait de Nancy Cunard)”, 1932
Din bronz lustruit, această sculptură emblematică, concepută în 1928, a atins suma de 71 de milioane de dolari, în luna mai, la Christie’s din Hong Kong. Ea a făcut parte din colecţia cuplului american Elizabeth şi Frederick Stafford, care au cumpărat piesa direct din atelierul artistului pentru 5.000 de dolari în 1955.
Pablo Picasso, „Femme au Beret et a la Robe Quadrillee (Marie-Therese Walter)„, 1937
Adjudecat la 68,7 milioane de dolari, în februarie, la Sotheby’s din Londra, „La Femme au béret”, reprezentând-o pe muza artistului Marie-Thérèse Walter, a fost cumpărat direct de pe proprietatea artistului şi nu a fost niciodată pus în vânzare pe piaţă.
Pânza a fost realizată la sfârşitul anului 1937, anul în care Picasso a dat naştere uneia dintre capodoperele sale, „Guernica”. În aceeaşi sesiune de vânzări, un alt Picasso, „La Dormeuse”, a fost cumpărată pentru 57,8 milioane de dolari. Cota lui Picasso nu a scăzut.
Zao Wou-Ki, „Juin – Octobre 1985”, 1985
Este cea mai frumoasă surpriză de vânzare la Hong Kong. Tabloul imens al lui Zao Wou-Ki, un triptic „abstract” de zece metri lungime, a fost adjudecat contra sumei de 65 de milioane de dolari, un record pentru artist, pe 30 septembrie, la Sotheby’s.
Intitulat „Juin-Octobre 1985”, compoziţia a fost comandată personal de arhitectul american de origine chineză I.M. Pei.
Părintele Piramidei de la Luvru, el însuşi originar din China, a fost un admirator şi un prieten al artistului decedat în 2013.
Opera constituie „exemplul perfect de fuziune între tehnicile orientale, occidentale şi filosofia sa”, a explciat Vinci Chang, responsabil al departamentului de artă contemporană de la Sotheby’s. Cumpărătorul este cu siguranţă de origine asiatică.
Jean-Michel Basquiat, „Flexible”, 1984
Basquiat face parte din clubul foarte restrâns al artiştilor, cu Picasso, Modigliani, Bacon, Giacometti, Munch şi Warhol, care au depăşit pragul fatidic şi psihologic de 100 de milioane de dolari pe piaţa de artă.
El este singurul artist născut după 1945 care a atins un astfel de nivel. Cele mai mari preţuri ale operelor sale au fost în 2017, după expoziţia Fundaţiei Louis Vuitton, unde a fost expusă pânza cea mai scumpă, achiziţionată la 110 milioane de dolari de către japonezul Yusaku Maezawa.
Anul acesta, nu au mai fost scoase pe piaţă pânze majore, cu excepţia acestei „Flexible”, vândută la Phillips, în mai, la New York.