Asociaţia Tangaj Dance, organizatoare a Bucharest International Dance Film Festival, trage un semnal de alarmă privind modul de funcţionare a Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale, care a comis mai multe greşeli de procedură privind finanţarea obţinută de BIDFF şi asumată de Consiliului Interministerial pentru Centenar, şi anunţă că a hotărât să facă demersuri în instanţă, potrivit scrisorii deschise remise News.ro.

În urma apelului de proiecte organizat de Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale (MCIN) anul acesta pentru celebrarea Centenarului, BIDFF a obţinut finanţare pentru cea de-a patra ediţie cu tema „[re]tracing”, desfăşurată în perioada 6 – 9 septembrie.

„Din cauza unor greşeli de procedură şi a unei lipse de comunicare între mai multe departamente din cadrul MCIN, asociaţia organizatoare riscă să rămână cu o datorie de aproximativ 20.000 de euro, sumă aprobată şi asumată public în cadrul Consiliului Interministerial pentru Centenar, din care au făcut parte Viorica Dăncilă (prim-ministrul României – în calitate de preşedinte al Consiliului) şi George Ivaşcu (actualul ministru al Culturii şi Identităţii Naţionale – în calitate de vicepreşedinte al Consiliului)”, se arată în scrisoare.

Şirul de întâmplări prin care cele două fondatoare ale festivalului – coregrafa Simona Deaconescu şi producătoarea Anamaria Antoci – au fost obligate să treacă arată care este modul real de funcţionare al MCIN în prezent: lipsa totală de organizare, neasumarea unor informaţii comunicate public, furnizarea de date incorecte şi îndemnul la fals în declaraţii.
În urma reuniunii Consiliului Interministerial pentru Centenar, proiectul „[re]tracing – Bucharest International Dance Film Festival” a fost inclus în lista de proiecte admise spre finanţare, publicată pe site-ul MCIN pe 29 august 2018, unde proiectul s-a regăsit la poziţia 21, cu 81 de puncte şi cu bugetul de 94.964 lei.

Tot pe 29 august, asociaţia a primit prin corespondenţă electronică, informaţia oficială că proiectul este admis spre finanţare şi draftul de contract de finanţare, primind invitaţia de a veni în cel mai scurt timp posibil la sediul MCIN în vederea semnării acestuia. Pe 30 august, Anamaria Antoci (managerul festivalului) a răspuns la această corespondenţă trimiţând contractul primit, completat cu toate informaţiile solicitate, urmând ca pe 31 august să se prezinte la sediul MCIN pentru semnarea lui. După semnare, organizatoarele au fost informate că, începând cu data de 31 august, este posibilă angajarea cheltuielilor pe proiect.

Pe 7 septembrie (a doua zi de festival), Simona Deaconescu a primit un telefon prin care i se comunica să revină la MCIN în aceeaşi zi cu o cerere scrisă, prin care se decalează activităţile proiectului după data de 16 septembrie. Simona Deaconescu a refuzat să facă această solicitare, având în vedere că presupunea în fapt o declaraţie falsă, activităţile festivalului fiind deja în derulare.

Potrivit organizatorilor BIDFF, „în haosul biroului Departamentului Identitate Naţională, unde se modificau bugete cu pixul şi beneficiarii aşteptau cu orele, a avut loc o discuţie aproape suprarealistă, în care cele două fondatoare au fost puse în faţa unei alegeri: ori semnează hârtia prin care afirmă că proiectul se decalează, ori nu se semnează contractul şi nu primesc banii.

Acestea au ales varianta a doua, asumându-şi că urmează o perioadă grea de discuţii cu MCIN, ştiind foarte clar că nu pot face declaraţii false sau să speculeze jumătăţi de adevăruri. Sperând la o soluţionare amiabilă a situaţiei şi având un dosar consistent de dovezi, organizatoarele au încercat să poarte discuţii constructive cu Departamentele Identitate Naţională şi Economic. Însă au aflat că numărul de contract din 31 august nu mai este valabil, urmând să se semneze contractul cu alt număr, care trebuie datat după 15 sau 16 septembrie”.

Pe 10 septembrie, Anamaria Antoci şi Simona Deaconescu au revenit la MCIN şi au avut o întâlnire cu un reprezentant al Departamentului Economic, în cadrul căreia le-a fost comunicat că, într-adevăr, a fost făcută o greşeală, cheltuielile fiind eligibile doar după ultima semnătură pusă pe contractul de finanţare, respectiv semnătura ministrului şi că, din păcate, nu se mai poate face nimic pentru proiect, fiind îndemnate să găsească ele o soluţie la rezolvarea acestei crize.
Asociaţia a depus o scrisoare adresată Guvernului României, Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale şi Comitetul Interministerial pentru Centenar, dar nu a primit niciun răspuns până în prezent. Ca un ultim efort de soluţionare a situaţiei, Departamentul Identitate Naţională a facilitat o întâlnire între organizatorii festivalului şi Departamentul Juridic al MCIN. Întâlnirea a fost anulată chiar în momentul în care trebuia să aibă loc, pe motiv că şefa departamentului avea o urgenţă la Înalta Curte, cu toate că ea se afla în birou la ora stabilită de comun acord.

După aproape o lună de la încheierea festivalului, singurul răspuns primit de la MCIN a fost că, din cauza refuzului de a decala proiectul şi a solicitării depuse, dosarul este „în aşteptare”.

Situaţia reală este că Asociaţia Tangaj Dance a aplicat, ca în fiecare an, la un apel de proiecte în vederea finanţării BIDFF, proiectul a fost evaluat, declarat câştigător şi, ulterior, inclus pe lista finală aprobată în Comitetul Interministerial pentru Centenar publicată pe site-ul MCIN. Asociaţia a fost informată că angajarea cheltuielilor se poate face de la data înregistrării contractului (31 august 2018), respectiv data semnării contractului de către beneficiarul finanţării. Cu toate că echipa de organizare şi-a respectat toate obligaţiile cu stricteţe şi responsabilitate, comunicând constant cu Departamentul Identitate Naţională, în a doua zi de festival a aflat că, din motive interne ale Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale, organizatorii festivalului se află în imposibilitatea decontării cheltuielilor angajate în valoare de 94.964 lei.

Această conjunctură demonstrează, încă o dată, situaţia critică în care se află comunitatea artistică independentă din România, forţată să îşi desfăşoare activitatea în condiţii care sfidează limitele demnităţii şi legalităţii. Epuizând deja toate modalităţile prin care se poate soluţiona amiabil această problemă, Asociaţia Tangaj Dance a hotărât să facă demersuri în instanţă.

Bucharest International Dance Film Festival (BIDFF) este unul dintre cele mai dinamice şi în ascensiune festivaluri de film de dans din sud-estul Europei. Din 2015 şi până în prezent, BIDFF a adunat peste 3.000 de spectatori în săli de cinema, galerii de artă, muzee şi spaţii dedicate dansului. Programul festivalului a devenit unul complex, aducând împreună artişti naţionali şi internaţionali de renume şi creatori tineri. Organizatorii şi-au propus şi au reuşit să introducă în oferta culturală din România un nou gen de manifestare artistică, având o abordare deschisă către public şi industria creativă din România. Dacă în 2015 filmul de dans era o necunoscută, BIDFF a reuşit să îl promoveze, astfel încât în ultimii doi ani festivalul a organizat competiţii dedicate artiştilor români.

BIDFF este organizat de Asociaţia Tangaj Dance, recunoscută pentru proiectele interdisciplinare implementate cu succes, care se bucură anual de sprijinul unor parteneri importanţi şi de susţinerea financiară a unor instituţii dedicate culturii. Festivalul este fondat de coregrafa Simona Deaconescu, premiată de Centrul Naţional al Dansului în 2016 pentru contribuţia adusă dansului contemporan românesc, şi Anamaria Antoci, producătoare de film, peliculele produse de ea fiind selectate şi premiate la unele dintre cele mai importante festivaluri din lume. Cele două fondatoare şi-au propus ca, pe lângă propriile proiecte artistice, să contribuie la dezvoltarea industriei de film şi dans din România prin organizarea acestui festival. Astfel, BIDFF s-a dezvoltat treptat, coagulând o echipă de proiect profesionistă.

Lasă un răspuns