„There Is No Evil”, de Mohammad Rasoulof , a primit, sâmbătă seară, marele trofeu Ursul de Aur al celei de-a 70-a ediţie a Festivalului de Film de la Berlin, unde Cristi Puiu a fost desemnat cel mai bun regizor din competiţia Encounters, aflată la prima ediţie, pentru lungmetrajul „Malmkrog”.

Rasoulof, aflat în Iran, unde a primit o condamnare la un an de închisoare, nu şi-a putut părăsi ţara pentru a fi prezent la eveniment, dar a fost reprezentat de fiica lui. El a fost ovaţionat de cei prezenţi la gala de la Berlin.

În competiţia internaţională au fost selectate producţii din Germania, Coreea de Sud, Franţa, Italia, SUA, Argentina, Marea Britanie, Iran şi Brazilia. Şaisprezece filme au avut premiera mondială la festival, iar şase dintre cele 18 filme selectate în competiţie sunt realizate de femei.

Actorul britanic Jeremy Irons a fost preşedintele juriului internaţional al celei de-a 70-a ediţii a Festivalului de Film de la Berlin alcătuit din alcătuit actriţa Bérénice Bejo (Argentina-Franţa), producătoarea Bettina Brokemper (Germania), regizoarea Annemarie Jacir (Palestina), dramaturgul şi cineastul Kenneth Lonergan (SUA), actorul Luca Marinelli (Italia) şi regizorul Kleber Mendonça Filho (Brazilia).

România a fost reprezentată, la ediţia din acest an, de trei producţii: „Tipografic Majuscul”, de Radu Jude, şi „Ieşirea trenurilor din gară”, de Radu Jude şi Adrian Ciofflâncă, selectate în competiţia Forum, şi „Malmkrog”, de Cristi Puiu, în competiţia Encounters, aflată la prima ediţie.

„Malmkrog”, al şaselea lungmetraj al lui Cristi Puiu, a avut premiera mondială pe 21 februarie. Cineastul a fost recompensat cu premiul secţiunii pentru cel mai bun regizor.

„Malmkrog”
„Malmkrog”

„Tipografic Majuscul”, al şaptelea lungmetraj regizat de Radu Jude, a avut premiera internaţională pe 22 februarie.

Lungmetrajul documentar „Ieşirea trenurilor din gară”, realizat de Radu Jude şi istoricul Adrian Cioflâncă, a fost prezentat în premieră mondială pe 26 februarie.

Artista şi regizoarea Ulrike Ottinger a primit, pe 22 februarie, trofeul onorific Berlinale Camera, prin care festivalul recompensează personalităţi şi instituţii care au avut o contribuţie specială la cinematografie şi faţă de care se simte legat.

Pe 27 februarie, actriţa britanică Helen Mirren a primit trofeul Ursul de Aur onorific pentru întreaga activitate. Ceremonia a fost urmată de proiecţia filmului „The Queen” (2006), regizat de Stephen Frears, în care ea interpretează rolul principal care i-a adus şi un premiu Oscar.

Cu trei săptămâni înainte de startul festivalului, organizatorii au anunţat retragerea din palmares a premiului „Alfred Bauer” pentru noi perspective în arta cinematografică, după ce în săptămânalul Die Zeit a fost publicat un articol în care este susţinut că primul director al Berlinalei a avut un rol important în perioada nazistă. El a fost înlocuit cu un premiu special, Berlinale #70.

LISTA câştigătorilor la Festivalul Internaţional de Film de la Berlin 2020:

Ursul de Aur pentru cel mai bun film – „There Is No Evil”, de Mohammad Rasoulof
Ursul de Argint – Marele Premiu al juriului – Eliza Hittman, pentru „Never Rarely Sometimes Always”

Ursul de Argint pentru cel mai bun regizor – Hong Sang-soo, pentru „The Woman Who Ran”

Ursul de Argint pentru cea mai bună actriţă – Paula Beer, pentru „Undine” (r. Christian Petzold)
Ursul de Argint pentru cel mai bun actor – Elio Germano, pentru „Volevo nascondermi” (r. Giorgio Diritti)
Ursul de Argint pentru cel mai bun scenariu – Fabio şi Damiano D’Innocenzo, pentru „Favolacce”
Premiul special Berlinale#70 – Ursul de Argint – „Effacer l’historique”, de Benoît Delépine şi Gustave Kervern
Ursul de Aur pentru cel mai bun scurtmetraj – „T”, de Keisha Rae Witherspoon
Ursul de Argint pentru cel mai bun scurtmetraj – „Filipiñana”, de Rafael Manuel
Premiul juriului secţiunii de scurtmetraje (Audi Short Film Award, 20.000 euro) – „Genius Loci”, de Adrien Merigeau
Berlinale Documentary Award (în valoare de 40.000 de euro) – „Irradiés”, de Rithy Panh
Menţiune specială Berlinale Documentary Award – „Notes from the Underworld”, de Tizza Covi şi Rainer Frimmel (Panorama)
Ursul de Argint pentru realizări artistice şi tehnice deosebite – imagine – Jurgen Jurges, pentru „Dau. Natascha”(r. Ilya Khrzhanovskiy şi Jekaterina Oertel)
Cel mai bun lungmetraj de debut (premiu în valoare de 50.000 de euro) – „Los conductos”, de Camilo Restrepo
Menţiune specială a juriului pentru lungmetraj de debut – „Naked Animals/ Nakte Tiere”, de Melanie Welde
Cel mai bun regizor din secţiunea Encounters – Cristi Puiu, pentru „Malmkrog”
Menţiune specială pentru cel mai bun regizor din secţiunea Encounters – Mathias Pineiro, pentru „Isabella”
Premiul special al juriului Encounters – „The Trouble With Being Born”, de Sandra Wollner
Cel mai bun film din secţiunea Encounters – „The Works and Days”, de C. W. Winters şi Anders Edstrom
Ursul de Cristal pentru cel mai bun film din Generation 14plus, acordat de juriul tânăr – „Notre-Dame du Nil”, de Atiq Rahimi
Menţiune specială din Generation 14plus, acordată de juriul tânăr – „White Riot”, de Rubika Shah
Ursul de Cristal pentru cel mai bun scurtmetraj din Generation 14plus, acordat de juriul tânăr – „Clebs”, de Halima Ouardiri
Menţiune specială din Generation 14plus, acordată de juriul tânăr – „Goodbye Golovin”, de Mathieu Grimard
Marele premiu din Generation 14plus, acordat de juriul internaţional – „Meu nome é Bagdá”, de Caru Alves de Souza
Menţiune specială din Generation 14plus, acordată de juriul internaţional – „Kaze no Denwa”, de Nobuhiro Suwa
Premiul special din Generation 14plus, acordat de juriul internaţional – „Clebs”, de Halima Ouardiri
Menţiune specială Generation 14plus – „White Winged Horse”, de Mahyar Mandegar
Amnesty International Film Award (în valoare de 5.000 de euro) – „Welcome to Chechnya”, de David France
Premiile juriului ecumenic (experţi în film catolici şi protestanţi) – „There Is No Evil”, de Mohammad Rasoulof (competiţia internaţională); „Saudi Runaway”, de Susanne Regina Meures, şi „Father”, de Srdan Golubović (Panorama), „Seishin 0/ Zero”, de Kazuhiro Soda (Forum)
Premiul Gilde deutscher Filmkunsttheater (Guild of German Art House Cinemas), acordat unui film din competiţie – „There Is No Evil”, de Mohammad Rasoulof
Premiul C.I.C.A.E. (Confederaţia Internaţională a Cinematografelor de Artă) pentru cel mai bun film din Panorama – „Digger”, de Georgis Grigorakis
Premiul C.I.C.A.E. pentru cel mai bun film din Forum – „The Calming”, de Song Fang
Panorama Audience Awards – lungmetrajul de ficţiune „Father”, de Srdan Golubović; documentarul „Welcome to Chechnya”, de David France
Premiul cititorilor cinefili ai Berliner Morgenpost (competiţie) – „Effacer l’historique”, de Benoît Delépine şi Gustave Kervern
Premiul cititorilor cinefili ai Tagesspiegel (Forum) – „Chico ventana también quisiera tener un submarino”, de Alex Piperno
Kompagnon Fellowship – Hristiana Raykova (Perspektive Deutsches Kino 2019) şi Ian Purnell (Berlinale Talents 2020)
Premiul Compass Perspektive pentru cel mai bun film – Janna Ji Wonders pentru „Walchensee Forever”

Lasă un răspuns